Meer ontdekken over ik versus de ander

Stel, je zit niet zo lekker in je vel en je merkt dat je lontje korter en korter wordt. Gevolg daarvan is vaak dat de mensen die dichtbij je staan het moeten ontgelden. Je bent minder flexibel en invoelend en onbewust reageer je feller dan dat je eigenlijk wilt. Ontzettend vervelend, want juist als je niet goed in je vel zit heb je je naasten nodig. Juist dan is het belangrijk dat je op tijd aan de bel trekt. Dat je anderen meeneemt in jouw proces alvorens je volledig aan je taks zit. Je kan en hoeft het echt niet alleen te doen. Sterker nog, soms kan het ook niet. Soms heb je het nodig om tijd voor jezelf te nemen en kan je misschien (even) niet werken, of heb je hulp nodig omdat je zelf geen idee hebt waar te beginnen. Om dat te bewerkstelligen zal je toch een gesprek met de ander moeten voeren. Met je partner of een andere naaste, je baas of een collega.

Hoe zorg je er dan voor dat het een constructief gesprek is? Als het goed is heb je eerst de pagina gelezen “Meer ontdekken over mezelf”, waardoor je nu beter weet hoe je zelf in elkaar zit. Hoe je gemotiveerd wordt en wat je valkuilen zijn. Nu gaan we kijken hoe je de communicatie met de ander kan verbeteren, zodat jij datgene wat je kwijt wil ook goed kan overbrengen.

In het boek vertelt Inge over hoe heftig de tijd was nadat de endometriose weer de kop op stak. 24 jaar had ze al gedeald met die ziekte en alle gevolgen van dien (helse pijnen, IVF, ziekenhuisopnames). Eindelijk leek ze gezond en kon ze twee jaar lang alles doen wat zo lang niet gekund en toen weer die diagnose. Zij had gelukkig een baas die voor haar in de bres sprong, maar als je dat niet hebt zal je zelf de handschoen moeten oppakken. En dat is niet altijd makkelijk, maar dat kan jij wel. Fragment uit het boek:

Oneerlijk
Totdat ik in 2014 onverklaarbare rugklachten krijg. Daar waar we eerst hopen dat het een hernia is, weet ik stiekem van binnen al dat dit gerelateerd moet zijn aan de endometriose. Er is zoveel in mijn lichaam gebeurd, zoveel geopereerd, dat kan bijna niet anders. Als de neuroloog ons vermoeden bevestigt, breek ik. Ik rij daarna jankend alleen naar mijn werk. De afspraak was onder werktijd en Remon was er niet bij. In een rechte lijn ga ik naar mijn naaste collega en daar komt
alles eruit. Zij kent mijn verleden en alle trauma’s die ik heb weggestopt komen er in één keer uit. Al het verdriet en alle ellende rollen als een stortvloed van woorden uit mijn mond. Ik voel me zó in de steek gelaten. Ik heb mogen ruiken aan een gezond lichaam, aan hoe het is om ‘normaal’ te zijn en dan wordt het me na twee jaar alweer afgenomen? Wat vind ik dat oneerlijk! Ik heb toch wel genoeg op mijn bordje gehad? Mijn redder in nood blijkt mijn baas te zijn. Hij bleek namelijk in dezelfde ruimte als mijn collega te zijn toen ik mijn hele verhaal deed. Hij roept me kort daarna in zijn kantoor. “Jij hebt een heleboel doorstaan. Je gaat nu naar huis en je gaat de boel verwerken op een manier die bij jou past. Ik adviseer je om daar hulp bij te zoeken en ook al heb je een jaar nodig:
doe wat je moet doen.

Ontdek de communicatiestijl van de ander

In het onderdeel “Meer ontdekken over mezelf” heb je het filmpje met de DISC uitleg bekeken waardoor je nu je eigen voorkeursstijl weet. Om jouw boodschap zo goed mogelijk over te brengen op de ander is het belangrijk dat je leert inschatten welke DISC stijl hij of zij heeft. Om jou daarbij te helpen hebben we vier filmpjes voor jou gemaakt. Vier keer dezelfde situatie, maar vier keer een andere communicatiestijl. Klik op de afbeeldingen hieronder voor een filmpje per stijl.

In alle communicatie is de ontvanger bepalend

Klinkt dat vreemd? Wat uiteindelijk overblijft als je iets tegen iemand hebt gezegd, nadat het door zijn referentiekaders, vooroordelen en vooropgezette ideeën is gefilterd, is de opgevatte boodschap. Hij kan om verschillende redenen jouw woorden op een hele andere manier interpreteren dan jouw bedoeling was. Hoe iets precies wordt opgevat, hangt natuurlijk af van de persoon met wie je praat maar, het gebeurt slechts heel zelden dat de hele boodschap precies zo over komt als jij voor ogen had. Je kunt niets veranderen aan de manier waarop de ontvanger functioneert, maar je kunt wel je boodschap aanpassen. Door je aan te passen aan de manier waarop anderen willen worden behandeld, kun je effectiever worden in je communicatie. (Bron; Het instituut voor persoonlijke ontwikkeling, boek Omringd door idioten)

Menu